Schiphol Airport Amsterdam

Introductie

Maurice Bernaards en Michel Sneekes werken allebei bij House of Aviation: de learning hub van Schiphol. Maurice is er naast docent ook stage coördinator, Michel is docent, stage coördinator en examinator. Beiden komen uit de luchtvaartwereld. Michel werkte jarenlang in verschillende functies binnen ground operations, terwijl Maurice verschillende managementfuncties vervulde.

Via een omweg kwamen ze bij House of Aviation terecht. Hier ontwikkelen studenten, docenten en medewerkers van bedrijven samen onderwijs. Dé manier om nieuwe onderwijsvormen direct in de praktijk te brengen en over technologische, sociale en economische innovaties na te denken. Innovatie staat daarbij centraal.

Het verhaal

Bijzonder genoeg is Michel de oude stage coördinator van Maurice. “Ik heb hier op school gezeten. Daarna heb ik doorgestudeerd en kwam ik via mijn stage bij ground operations terecht. Uiteindelijk braken de dag- en nachtdiensten me op en wilde ik gewoon een 9-tot-5 baan. De dingen die ik hier kan doen passen precies in mijn straatje.” Michel komt uit een familie van docenten. “Na mijn vwo wist ik niet meteen wat ik daarna wilde doen. Door mijn familie en op aanraden van een leraar is werken in het onderwijs altijd wel blijven hangen. Maar ik ben eerst iets anders gaan doen. Uiteindelijk kwam dit op mijn pad. Alles komt in deze functie samen. Ik heb trainingen gegeven in het bedrijfsleven en kom natuurlijk uit de luchtvaart.”

Dat Michel en Maurice elkaar kennen is in deze sector niet eens zo gek. Michel: “Het wereldje van operations is heel klein. Dat vertellen we onze studenten ook altijd, want dat moet je je realiseren. De lijntjes zijn heel kort, het is echt ons kent ons.”

De uitdaging

Waar de uitdagingen in het werk zitten is duidelijk. Michel: “Waar wij altijd over klaagden was het feit dat wij de stagiaires kwijt waren als ze op stage gingen. Dat was dan vier, vijf maanden lang. En dat is ook logisch want ze werken, ze zijn niet bezig met school. Aan de andere kant is het contact met de studenten juist belangrijk.” Maurice gaat verder: “Pas aan het eind zie je de stageopdrachten. Het stageverslag werd een week voor het einde ingeleverd.”

Waarom Airoc?

Er werden een aantal workshops georganiseerd, één werd gegeven door Martin. “Wij zaten al met die stages in ons hoofd. Daar moesten we wat mee”, vertelt Michel. “We hadden veel te weinig contact en te weinig overzicht. Ik zag bij Martin’s workshop iets over stages en schreef me in. Al na een paar minuten contacteerde ik Maurice, want waar Martin het over had was precies waar wij naar op zoek waren.”

Michel en Maurice hadden nog niet eerder van Airoc gehoord, maar besloten diezelfde avond nog een berichtje te sturen.

Het antwoord van Airoc

Er werd meteen een afspraak gemaakt. Maurice vertelt enthousiast: “Een maand later hadden we de eerste versie van Airoc lopen.” Daarmee was House of Aviation één van de eerste grote klanten. “We wilden meteen knallen, we wilden het meteen gebruiken”, vervolgt hij. Dat bleek geen probleem. In kleine stapjes werd Airoc uitgerold.

“We begonnen met alleen de registraties van de uren”, legt Michel uit. “Dat kon ook in een ander systeem, maar Airoc was makkelijker in gebruik.” Maurice legt uit dat er wel wat wijzigingen zijn doorgevoerd. “We hebben vaak met Elise en Martin gezeten om dingen te bespreken. En daar werd naar geluisterd. Dat is heel fijn. Ze zijn altijd heel geïnteresseerd in wat we denken en willen. Zo wilden we het voor studenten makkelijker maken om uren te registreren. De uren wilden we ook kunnen volgen. Langzamerhand kwamen er steeds meer mogelijkheden bij en werd het steeds makkelijker.”

Na de uren werden de opdrachten doorgevoerd. Dat is dit jaar voor het eerst. “ Voor ons is het nog weleens zoeken hoe we dingen moeten lezen, of hoe we dingen moeten beoordelen”, geeft Maurice toe. “In augustus hebben we een flinke cursus gehad. Om echt nog even te bekijken hoe het nu zit met die opdrachten. Wat je er allemaal mee kunt doen, hoe je de opdrachten erin zet en hoe we de opdrachten kunnen bekijken en beoordelen. Ik heb alle rechten bijvoorbeeld, dus ik kan overal in. Maar laatst heb ik mijzelf per ongeluk alle rechten afgepakt. Ik heb meteen gebeld. Heel Airoc lag dubbel”, vertelt hij met een glimlach. “We ontdekken nu hoe het echt werkt en wat er allemaal kan. Dan begin je het ook leuk te vinden”, vult Michel aan.

Het resultaat

Na een pilotversie van Airoc waar de focus vooral lag op de urenregistratie wordt Airoc dit jaar voor het eerst volop gebruikt. “De eerste opdrachten komen binnen”, vertelt Maurice. “Het gaat allemaal veel sneller, zo via de telefoon. En de reacties zijn heel positief. Ze reageren er heel makkelijk op. Ze komen er ook steeds meer achter wat er allemaal kan. Dat vinden ze grappig en leuk. Het wordt heel positief ontvangen”, voegt hij toe.

“Studenten zijn veel losser. Als ik naar de groep kijk die nu Airoc gebruikt en die dat vorig jaar niet deden merk je dat verschil”, legt Michel uit. “Het is voor de student ook prettiger werken. Geen opdrachten meer op papier, of iets op je laptop schrijven. Met Airoc doe je alles met je telefoon: foto’s, filmpjes, stukjes tekst. En alle studenten werken graag met de telefoon.”

Voorbereiding en kleine stapjes nemen is volgens Maurice en Michel belangrijk bij het succesvol uitrollen van Airoc. Michel: “We timmeren het aan de voorkant steeds verder dicht. Dit is de app die je nodig hebt en hij werkt op die manier: dat leggen we uit.”

Doordat iedereen er steeds comfortabeler mee wordt, kan er ook steeds meer. “In het begin van het jaar hebben we een soort speurtocht gedaan over de luchthaven”, gaat Michel verder. “De dingen die de studenten zochten stonden in de app. Dan moesten ze bijvoorbeeld een stukje tekst, een foto sturen of een puzzel insturen. Zo raakte ze meteen aan de app gewend.”

Airoc is enorm gebruiksvriendelijk en simpel, verklaart Maurice. “Na die korte cursus merkte we dat nog meer en zo wordt je steeds creatiever. Dat is voor de studenten leuk, maar ook voor ons.”

Door het enthousiasme over Airoc zijn er duidelijke plannen voor de toekomst. “Als dit goed gaat, wordt in januari het complete leerjaar geactiveerd. Dat is stap één. De tweede stap is de proeve van bekwaamheid toevoegen. Ook dingen die wij op Schiphol niet kunnen zien maar wel gedocumenteerd moeten worden willen we uiteindelijk via de Airoc app laten lopen.”

Ook iets voor jou? Neem contact op met Martin Zwart of Elise Spaan, of kijk op onze website: www.airoc.nl

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.